zaterdag 26 februari 2011

Kun je realiteit vergroten? Can we augment reality?

Rustig maar Judith.

Ik ga geen filosofische discussie starten, alhoewel dat het bij dit onderwerp wel zou kunnen! Augmented Reality betekend namelijk letterlijk het vergroten van de realiteit. De vraag is of je realiteit wel groter kunt maken. Als het er is, is het er toch... Grijns nee ik zal het laten de filosofische discussie komt later wel...

Je was er bij toen afgelopen week Jeroen Alessie bij ons op bezoek was en ik met Jeroen heb afgesproken dat we (!) graag helpen bij zijn initiatieven rondom Augmented Reality (klik hier voor een top 10 uit 2010 over dit topic). Hier moet ik dan gelijk een andere Jeroen (Trienes) aan koppelen, aangezien die in ons mooie Maastricht een bedrijf heeft dat daar al mee bezig is. Het onderstaande voorbeeld van Jeroen is al uit 2010.



Dus ja ik heb inmiddels besloten dat de real life serious game die we met studenten gaan ontwikkelen ook augmented reality gaat bevatten. Voor de real life game heb ik zelfs al een projectleider (Luuk Linssen). Maar ik ben zelf ook nog op zoek naar meer info/kennis over Augmented Reality. En in mijn zoektocht kom je dan super mogelijkheden tegen.



Want als Nintendo er iets mee doet, dan moet het wel goed zijn ;) Nee zo makkelijk is het natuurlijk niet. En alhoewel dat Nintendo juist met de Wii heeft bewezen dat ze ook verder denken dan kinderen, is het de vraag of dit zoveel indruk maakt bij (jong)volwassenen. En om dan een link naar het onderwijs te leggen? Nou Jeroen Alessie noemde al het inmiddels 'klassieke' Augmented Reality voorbeeld van BMW.



Naast leuk dus ook nuttig. Nu nog doen!

Eigenlijk hoort hier nu bij: Even Better Than The Real Thing, maar goed die heb ik in het vorige blok al gebruikt. Maar goed dat er remixes zijn!



Groet Marcel

6 opmerkingen:

mvdlaar zei

To augment kan inderdaad vertaald worden met "vergroten", maar ook met "aanvullen"...

Unknown zei

Er komt en dag dat de mens (eigenlijk bedoel ik de vrouw) maar 1 paar schoenen en een augbril hoeft te kopen. Elke dag wordt er een ander paar op haar netvlies geprojecteerd.

Als dan ook de spruitjes op het bord van mijn kinderen op chocoladeballetjes gaan lijken dan worden er ook meer groenten gegeten.

Hoe lang duurt het nog voordat alle persoonlijkheid- en uiterlijke kenmerken van een individu in Metadata worden weergegeven? Dan is het nog maar een kleine stap naar 'Beam me up Scotty'

Frans Roovers zei

sorry, vorige reactie was van mij, niet van mijn vrouw.
welk vanuit haar computer.
oei, ik heb haar identiteit overgenomen.

groeten
Frans

Chris zei

Hé Frans,

Dat serious gaming heeft inderdaad veel voordelen, één paar schoenen... zou het dan toch mogelijk zijn. Alleen moet zij ook de brillen van haar vriendinnen en familie beïnvloeden, zodat zij ook zien wat zij ziet.
Maar dan rijden wij straks ook allemaal in een kleine Fiat Panda en denken we dat we in een Porsche 911 rijden. Nothing better than the real thing.

Voor veel vrijgezellen ook weer een opsteker...zijn opeens alle toekomstige partners supermodellen.

Nu nog geur en smaak digitaliseren. Zoals in de replicator van de USS Enterprise. Als we toch over Scotty beginnen. Daar kun je kiezen wat je wilt en het wordt gerepliceerd! Iedere keer hetzelfde op exact dezelfde wijze gemaakt. De vraag is smaakt het dan ook iedere keer hetzelfde... Want dan moet ik denken aan een kennis die een hele kist wijn in Italië had gekocht en meegenomen, want die was toch zo fantastisch en thuis kreeg hij niet één glas meer gedronken van die troep.

Maar Marcel, het smaakt naar meeeeer................

Go with the Force!

Judith zei

Geloof jij in toeval. Nadat ik jouw blogpost had gelezen, kijk ik nogmaals in de krant en dan valt het me pas op dat Goal043 op de voorpagina staat met een nieuw ontwikkeld spel De schat van Ambiorix, een serious game over Limburg. Over deze schat zal jouw vader al wel het een en ander kunnen vertellen :)Stond het artikel ook in de Roermondse versie van De Limburger?

Frans Roovers zei

Vorige week ook een artikeltje van dit bedrijf in het tijdschrift van de Kamer van Koophandel