zondag 13 februari 2011

#infokermis : u gebruikt een internetbron, mag dat?

Hallo Marcel,

Een maand geleden heb ik op onze Yammeromgeving de oproep van Christian van der Ven aka De Digitale Archivaris geplaatst over het gebruik van internetbronnen in werkstukken van studenten. Hij vroeg zich af:
Waarom komen we eigenlijk zo weinig internetbronnen tegen in bronnenlijsten?

:-)
En hij startte een blogkermis
Een blogkermis (of blog carnival) is een verzameling postings rond een thema met als doel een aantal bloggers bij elkaar te brengen. Iemand start een onderwerp, en daarop wordt door verschillende bloggers binnen een bepaalde tijd geantwoord in de vorm van een posting. Meestal met link naar die originele oproep, en na verloop van tijd worden de postings verzameld in een overzicht.(internetbron: nlbiblioblogs)

Leuk idee, vind je niet? Misschien ook nog eens een blogkermis gebruiken in onze eDingen@Zuyd? Of bij jouw Do IT @ Zuyd ?

In dit geval is afgesproken de #infokermis te gebruiken
De datum waarop de bijdragen gepost moesten worden, naderde dus werden we via twitter door Wilma er nog even op gewezen. Had zo half en half beloofd er ook nog even over na te denken. Tja en als ik wat beloof... Heb ook mijn bibliotheekcollega´s nog gevraagd om een bijdrage, maar dat was wat aan de late kant geloof ik.

Ik geef inmiddels geen lessen informatievaardigheden meer. Maar ik kan me nog wel een discussie met een docent herinneren. Ik vertelde tijdens de IV-lessen dat Wikipedia geen bron is die je opneemt in je bronnenlijst. Niet omdat de kwaliteit van deze bron niet te vertrouwen is. Het is immers al door verschillende wetenschappers geconcludeerd dat Wikipedia niet onderdoet voor de Encyclopaedia Britannica
Het gaat meer om het feit dat je een encyclopedisch werk niet opneemt in een bronnenlijst. Het is een bron ter oriëntatie op het onderwerp. Ik nam vroeger ook niet de Winkler Prins op in mijn literatuurlijst. Jij wel? Deze docent vertelde de studenten dat zij Wikipedia wel als bron mochten vermelden. Ik was het hier niet mee eens. Maar het is de docent die uiteindelijk bepaald of een scriptie voldoende is en of de bronnenlijst correct is.

Ik heb ook even een kort klein onderzoekje gedaan en gekeken in diverse scripties van onze studenten. Over het algemeen worden hierin wel websites/internetbronnen opgenomen. Maar ik schrik toch wel van de manier waarop deze literatuurlijsten zijn opgesteld. Van lijsten, keurig volgens APA-norm tot lijsten waarin alleen een URL van een homepage vermeld staat (en bij boeken nog geen jaar van uitgave, zelfs niet in alfabetische volgorde *iiieeek* dat die geaccepteerd worden?). Ook kwam ik URL's naar pdf's tegen, van deze rapporten werd alleen de link opgenomen, niet eens een beschrijving van de publicatie. Is dit een internetbron? Dit is toch gewoon een publicatie is digitale vorm. Zou een student deze bron anders beschrijven als het als een ingebonden boekje in de bibliotheekcollectie was opgenomen? Ik denk het wel :S Er ligt hier nog een grote uitdaging voor de bibliothecaris.

Bibliotheek Zuyd geeft al wel op diverse opleidingen instructie in APA en Endnote. En alle lessen informatievaardigheden zijn gebaseerd op het 'Stappenplan zoeken en verwerken van informatie'  waarin uiteraard ook de beoordelingscriteria voor de kwaliteit van internetbronnen is opnemen, zie ook de bibliotheeksite.

U gebruikt een internetbron, mag dat? Zeg ik natuurlijk JA, het gaat om de informatie niet om de informatiedrager. Maar altijd je bronnen controleren en verantwoorden in een goede bronnenlijst.

Ik heb nog eens gecheckt bij mijn oudste zoon die op de TUe studeert gevraagd of hij internetbronnen zou opnemen in een werkstuk. Hij twijfelde. Wikepedia niet, artikelen uit databanken wel, maar dat vond hij geen internetbron. Ik denk dat Christian van der Ven die deze infokermis startte meer bedoelde waarom er geen blogpost en forumdiscussies worden opgenomen in bronnenlijsten. Dat zou mijn zoon niet zo 1-2-3 doen. Wel als een gerenomeerd onderzoeker een blog bijhoudt? en niet meer publiceert in peer-review tijdschriften? in open access journals? vroeg ik hem. Daar had hij nog niet zo bij stil gestaan. De voornaamste reden voor hem om geen blogs op te nemen is dat blogpost achteraf nog gewijzigd konden worden.

De laatste keren dat ik informatievaardigheden gaf (vanaf het moment dat ik zelf begon te bloggen), wees ik de studenten op de mogelijkheid van blogsearch. Dat was nieuw voor hen. Ik kan me nog wel herinneren dat ik een paar studenten die een onderzoek moesten doen naar het starten van een hotel in Zwitserland en niets konden vinden op deze mogelijkheid wees. Zij kwamen zo in contact met Nederlanders die daar een hotel runden. Dat was bij het start van hun onderzoek. Of zij de blog als bron hebben opgenomen? Ik weet het niet. Ik zou het niet gedaan hebben. Bij een onderzoek raadpleeg je toch altijd meer bronnen (ter oriëntatie) dan uiteindelijk in je bronnenlijst komt te staan.
Het gaat wat mij betreft echt om de kwaliteit van de informatie of deze nu in een blog staat of in een gerenomeerd tijdschrift. En altijd check-check-dubbel check.

Hoe is dat bij jouw IT-studenten? Of schrijven zij geen scripties meer? Gaan zij in hun onderzoek naar oplossingen juist naar diverse sociale netwerken en fora om samen met anderen tot nieuwe inzichten te komen? Verantwoorden zij deze zoektocht dan? Of vinden jullie dat minder belangrijk?

Tot zover mijn bijdrage aan deze 'blog carnival'. Zou leuk zijn als jij als docent jouw mening nog kan toevoegen. Maar het moet wel vandaag. Of ben jij druk met de 'Posterts carnaval', de FeesPoloNaeske. Helaas kan ik dit blog niet afsluiten met jouw liedje, kan het (nog) niet op internet vinden :D

Fijne zondag
Judith

5 opmerkingen:

Wilma van den Brink zei

Interessante benadering! Mooi gedaan, Judith! Dank je wel,

Groeten van Wilma

Christian zei

Hallo Judith, leuk dat je mee hebt gedaan. Wilma kan erg overtuigend zijn. ;-)

Inmiddels ben ik de eindpost aan het voorbereiden - erg laat, maar er kwam een leven tussen - en ben nu dus ook op jouw/jullie blog aanbeland.

Ik vind vooral de vorm van jouw blogpost erg mooi gevonden: als brief. Heeft Marcel nog eens antwoord gegeven op de vragen in je blogpost?

Judith zei

@Christian, dank je wel voor het compliment. Ik moet zeggen dat het over en weer elkaar een verhaal vertellen een vorm is die ons goed past. Ik zal nog eens kijken of Marcel de vragen heeft beantwoord of nog wil beantwoorden, kan je die nog meenemen in je eindpost.
En de opmerking 'er kwam een leven tussen' hoop ik dat je bedoelt een nieuw leven :)
groetjes,

Christian zei

@Judith: Vanavond ga ik de post afronden (hoop ik), dus dan moet Marcel snel zijn...

En je hoor, het ging om een nieuw leven. :-)

Judith zei

@Christian: ik denk niet dat Marcel nog gaat reageren voor vanavond. Jij veel succes met de afronding :)hopelijk ongestoord (gefeliciteerd met het nieuwe leven!)