vrijdag 11 februari 2011

You 3.0

Ha Marcel,

Tuurlijk wist ik dat het Horizon Report 2011 is verschenen :). Ik volg Educause ook en de tweets hierover vlogen rond op twitter. Ik heb het rapport gedownload op mijn iPad. Of ik het nu al ga lezen, dat weet ik nog niet. Wat ik een paar weken geleden wel gelezen heb is de Educause Review. Jij hebt hem ook ontvangen, dat heb ik gezien. Heb je tijd gehad om het te lezen? Ik vond het een interessant nummer. Vooral het artikel You 3.0: the most important evolving technology
Jij zegt altijd dat ICT onmisbaar is voor het onderwijs net zoals gas, water en licht. Inderdaad ICT, internet is alom vertegenwoordigd en is doorgedrongen in onze hele manier van leven.
Eerst was de computer werkgerelateerd en stond op je kantoor, dat was vooral in het 1.0 tijdperk toen de computer een hulpmiddel was om processen te versnellen en informatie te verspreiden. Vervolgens verscheen die computer ook in de huiskamer, de thuistoegang werd mogelijk en we wilden steeds meer en met elkaar verbonden blijven, het web2.0 bloeide op en we leven tegenwoordig ook in de sociale netwerken.
Maar inmiddels is die computer onlosmakelijk met ons verbonden en verblijft ie nu in mijn handtas of jouw broekzak. We zijn inmiddels 24/7/365 met elkaar in contact.
De gebruiker van die computer is niet meer geïnteresseerd in de techniek maar wilt services en een goede dienstverlening. Die computer moet werken, altijd (net zoals gas water en licht). Maar die computer moet vooral gebruikersvriendelijk zijn én intuïtief werken.
Doordat ICT zo in ons leven is verweven verwachten we er ook van alles van, ook in ons werkomgeving. De verwachtingen van de gebruiker t.a.v. support en ondersteuning stijgt, dat ervaren we ook dagelijks.

In dit artikel staat dat je als hoger onderwijsinstelling moet focussen op die gebruiker en de dienstverlening. Niet alleen klakkeloos ondersteunen maar ook inzetten op competentieontwikkeling aan de gebruikerskant. Daar zijn ze weer: informatievaardigheden! Voor studenten én medewerkers. Dat doen we ook, maar het gaat niet alleen informatievaardigheden, ook om ICT-vaardigheden en bewustwording rondom privacy.
Deze ontwikkeling van techniek centraal naar gebruikers centraal en de snelle ontwikkeling in cloudservices op de consumentenmarkt eist ook veel van de IT-afdeling. Zij die verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van systemen (identity management, wettelijke bescherming privacy, backup bedrijfskritische informatie, het moet altijd werken) worden ook geconfronteerd met de open (innovatie) ontwikkkeling. Wij als gebruiker willen samenwerken in dezelfde data vanaf verschillende locaties en met diverse applicaties. Dat eist nogal wat van de systemen. Sommige gebruikers zien de IT-afdeling als een 'sta-in-de-weg' die ontwikkelingen tegenhouden. Niet terecht denk ik, ik zie goede veranderingen binnen onze ICTOS. Maar soms zou je willen dat dingen sneller zouden kunnen gaan.
Het artikel geeft een goed beeld van het gewenste veranderproces van een IT-afdeling.

Conclusie:
"Those who work in traditional IT fields need to further develop their verbal and written communication skills, and relationship-building skills. Students, faculty, and staff outside of technology need to gain a solid understanding of how technology works and of related IT issues"
"The focus will be on the relationship between the evolving technology and the user-that is, on You 3.0"

In hoeverre houden jullie al rekening met deze soft-skills in het opleiden van IT-studenten?

Samenwerken en co-produceren zijn essentieel om al deze ontwikkelingen mogelijk te maken. Binnen Zuyd heb ik er vertrouwen in. Onze Jack doet samen met ICTOS al goede stappen in die richting. En zo blijven we bewegen.
In beweging blijven is goed voor ons lijf, voor onze geest, maar ook voor onze organisatie.


People gotta move! Zoveel filmpjes van dit liedje van Gino Vannelli op You Tube, maar ik heb toch voor een live versie gekozen waarop hij ook beweegt, heerlijk in die jaren 70-look :)
Kan jij nog stil blijven zitten?

Judith

1 opmerking:

Jack Pleumeekers zei

Dank voor het compliment Jujuutje. Ja, het is een inspirerend proces. Samen met 'onze' ICTOS proberen we 'Rome op één dag te bouwen'. Dat gaat natuurlijk niet lukken, maar we zijn op de goede weg!